کافی نت مهدی
کافی نت مهدی
کافی نت مهدی ارائه دهنده کلیه خدمات اینترنتی
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 بهمن 1386برچسب:, توسط مهدی |

استفاده از نانوحسگرها دربناها

فناوری نانو نوید ساختمان هایی بادوام، ایمن، ارزان، فراوان، انعطاف پذیر، محیطی قابل تحمل، آرامشی ثابت، پیشرفتی سالم، بهبودی مواد قبل از تبدیل شدن به مواد زائد، سلامتی، ثروت و دانش را می دهند و به این ترتیب با فراهم شدن هم امکان سبک سازی، مقاوم سازی و خود تعمیری سازه های ساخته شده که مزایای لرزه ای را در خود جمع دارند. همچنین با نصب نانو حسگر ها در سازه با کمترین هزینه وضعیت ساختمان بصورت همزمان قابل شناسایی و بهسازی می گردد.

 

استفاده از نانوحسگرها در بناها

حسگرهای مبتنی بر فناوری نانو نیز می توانند به نوبه خود كاربردهای زیادی در سازه های بتنی داشته باشند؛ برای كنترل كیفیت و دوام بتن، این حسگرها می توانند برای هدف های مختلفی نظیر اندازه گیری چگالی، میزان افت بتن، پارامترهای موثر در دوام بتن مانند: دما، رطوبت، غلظت كلردی اكسیدكربن، تنش، خوردگی میلگردها و ارتعاش طراحی شوند.

درواقع حسگرها یکی از زمینه های وسیعی است که در کنترل سازه ها نیاز می باشد، این قطعات الکترونیکی نه تنها در روش های فعال، بلکه در روش های غیر فعال و برای تصویر کردن وضعیت سازه ها به کار می روند، که می توان با استفاده از فناوری نانو قابلیت های آنها را افزایش داد.

سیستم های حس گر ساختمان، کارشان بیشتر تشخیص تکان های ساختاری بر روی ساختمان، فرسایش و خرابی و آگاه کردن افراد از ضعف یا تغییراتی که ممکن است در ساختمان رخ دهد است. حسگرهای مورد استفاده در ساختمان ها می توانند شرایط محیطی را نمایش داده یا حتی کنترل دما را فراهم کنند. به کمک آن می توان با سیستم های تهویه حرارتی جهت انتخاب وضعیت بهینه براساس داده های جمع آوری شده در ارتباط بود. همه حسگرها و داده های گزارش شده به یک نقطه مرکزی که اطلاعات را تحلیل می کند انتقال داده شده و براساس آن تصمیم گیری می شود. پیچیدگی الکترونیکی این سیستم ها، کمتر ولی به همان اندازه توانمند خواهد بود. آنها بازدهی انرژی بیشتری خواهند داشت و حتی می توانند از سلول های کوچک خورشیدی برای تامین انرژی خود استفاده کنند. در نتیجه این ظرفیت وجود دارد که ساختمان ها بی نیاز از نگه داری باشند و طول عمر بیشتری داشته باشند.

تولید نانوفام جهت استفاده در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی

استفاده از نانوحسگرها دربناها

نانو فام مایعی است که به منظور آب بند سازی و محافظت طیف عظیمی از سطوح ساختمانی و صنعتی، ایجاد مقاومت بالای پوشش دربرابر مواد شیمیایی و ایجاد خاصیت خودتمیزشوندگی با بهره گیری از خاصیت فوتوکاتالیستی تیتان، محافظت از سطوح در برابر رطوبت و عوامل آلاینده شیمیایی، طراحی شده است. جلوگیری از رشد کپک، محافظت از سطوح ساختمانی به همراه ویژگی خودتمیزشوندگی، جلوگیری از رشد میکروب و باکتری های مضر بر روی سطوح ساختمانی، محافظت از نمای بیرونی ساختمان ها در برابر آلودگی های محیطی و جلوگیری از بخار گرفتگی ازجمله ویژگی های نانوفام بیان شده است.

معضلاتی پذیرندگان اولیه کاربردهای فناوری نانو درصنعت ساختمان

استفاده از نانوحسگرها دربناها

با استفاده از نانومواد و فناوری نانو در ساختمان‌سازی همه استفاده‌كنندگان این فناوری نوظهور با مشكلاتی مواجه خواهند شد. سۆالی كه در این جا مطرح است این است اگر حادثه بدی رخ دهد آیا ریسك‌های فناوری نانو مورد توجه قرار می‌گیرد؟

ریسك‌های مربوط به سلامتی و محیط زیست

بدون شك ساختمان‌ها یكی از حوزه‌های اصلی تماس انسانها با نانوذرات از طریق تنفس یا جذب از طریق پوست می‌باشد. هم‌اكنون در سیستم‌های تصفیه هوای ساختمان از كاتالیست‌های فلزی نانومقیاس و دیگر كاربردهای فناوری نانو برای از بین بردن آلوده‌كننده‌های هوا، استفاده می‌شود. نانو‌ذرات موجود در این فیلترها می‌توانند از طریق هوا در ساختمان منتشر شده و وارد بدن انسان شوند. بایستی درباره اثرات سلامتی نانوذرات كه از طریق تنفس به بدن نفوذ می‌كنند تحقیقات دقیقی انجام گیرد. ممكن است نانو ذرات از طریق محصولات تمیز كننده و روكش‌ها نیز منتشر شوند.

تولیدكنندگان نانوفیلترها، محصولات تمیز كننده و روكش‌ها اظهار می‌كنند فناوری نانو این محصولات را از نظر محیطی نسبت به سایر محصولات بی‌خطر‌تر می‌كند. ما هم اكنون نانوذرات را از طریق دامنه گسترده‌ای از محصولات، از صفحات خورشیدی تا وسایل آرایش، بدون داشتن اثرات مضر آشكار جذب می نماییم.

حسگرها یکی از زمینه های وسیعی است که در کنترل سازه ها نیاز می باشد، این قطعات الکترونیکی نه تنها در روش های فعال، بلکه در روش های غیر فعال و برای تصویر کردن وضعیت سازه ها به کار می روند، که می توان با استفاده از فناوری نانو قابلیت های آنها را افزایش داد

اگر آب مورد استفاده در ساختمان‌ها از طریق نانوفیلترهای موجود در بازار تصفیه شوند ممكن است نانوذرات وارد بدن شوند. انتشار نانوذرات در محیط ممكن است اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد. ممكن است كه پاك كننده‌ها نیز از طریق سیستم‌های دفع فاضلاب ساختمان‌ها وارد محیط ‌زیست شوند. در حالی كه نانوفیلترها پاك بودن آب و هوای خروجی از ساختمان‌ها را تضمین می‌كنند، اثرات زیست‌محیطی نانوذرات بایستی به وسیله معماران و محققان مورد بررسی قرار گیرد.

ریسك‌های اجتماعی

استفاده از نانوحسگرها دربناها

در صورتی كه حسگرها بسیار رایج شوند نوع كاملاً متفاوتی از ریسك ممكن است به وجود آید. ممكن است با استفاده گسترده از عناصر هوشمند در ساختمان‌سازی،‌ حریم خصوصی افراد در معرض خطر قرار گیرد. هم‌اكنون فناوری‌های بدون سیم مانند تلفن‌های همراه برای استفاده‌كنندگان در حال گسترش می‌باشد. در اسپانیا، مكزیك و آمریكا ساكنان ساختمان‌ها از طریق تراشه‌‌های كار گذاشته شده در ساختمان‌ها كنترل می‌شوند. با گسترش فناوری‌های كنترل كننده پاسخ استفاده كنندگان چه خواهد بود؟

درباره حریم خصوصی افراد، سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه چه كسی محیط ساختمان‌ها را كنترل می‌كند و این عمل را چطور انجام می‌دهد؟ اگرچه عناصر ساختمان‌ها مناسب با سلایق استفاده كنندگان و شرایط محیطی می‌گردد ولی مسائل مربوط به كنترل ساختمان ها می‌تواند به عنوان یكی از مشكلات اساسی مطرح باشد. برای مثال فناوری نانو این امكان را به وجود آورده است تا میزان شفافیت شیشه‌های پنجره‌های ساختمان ها مطابق با سلایق استفاده‌كنندگان تغییر كند، ولی سۆالی كه مطرح است این است كه چه كسی میزان شفافیت شیشه‌ها را كنترل می‌كند؟

با وجود معضلات مطرح شده در بالا می توان گفت توسعه‌دهندگان فناوری نانو در ابتدا از مزایای این فناوری بسیار صحبت نمودند. اما آنچه كه بدیهی به نظر می‌رسد این است كه تا به امروز به همه جنبه‌های نانومواد و فناوری‌نانو توجه نشده است. لذا بایستی ترسی از توسعه نانومواد و فناوری‌نانو نداشته باشیم زیرا كه فناوری‌نانو دربرگیرنده فرصت‌های ارزشمندی برای بهبود عملكرد ساختمان‌ها، سلامت استفاده‌كنندگان و كیفیت محیط‌ زیست می‌باشد.

 

 

مریم نایب زاده

 


نظرات شما عزیزان:

آرش
ساعت14:45---28 بهمن 1391

سلام دوستم این نوشته تبلیغاتی نیست توصیه است می خوای بخون می خوای حذف کن
منم مثل تو وقت مو بیخودی هدر می دادم اما الان به عنوان همکاری با فروشنده کار می کنم
هیچی که کار نکنم لااقل یه چیز در میارم که باهاش پول تو جیبی و در بیارم فقط کافیه چند تا
لوگو ها شو یا لینک هاشو بزاری تو وبلاگ اگه کسی با کلیک روی اون لوگو اونو بخره
چیزی هم به تو یا من میدن اگه هم واقعا بخوای پول در بیاری که خوش به حالت بیا عضو شو
کلی امکانت دیگ هم داره مثل:تبلیغات.فروش محصولات شما افزایش بازدید .
بقیشو خودش تو ضیح می ده بازم ببخشید که سرتو درد اوردم.
اینم آدرش
http://www.parsys.biz/orderwork.aspx?rgm=arash74afg


boshra
ساعت13:47---28 بهمن 1391
سلام آقا مهدی
حالت چطوره ؟
وب خیییییلییییی خوبی داری اینو جدی میگم منکه خوشم اومد و لینکیدمت.
موفق باشی.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: